MeubelRecycling.nl, Powered by Brink and designed by JMD web hosting
Het nieuwe werken

Het Nieuwe Werken is een andere manier van werken en samenwerken, ondersteund door de laatste technologie. In het Nieuwe Werken gaan mensen en organisaties flexibeler om met arbeidstijd en werkomgeving. Hierdoor voelen mensen zich prettiger. En wordt de organisatie productiever.
 
Het Nieuwe Werken is in de praktijk voor elke organisatie anders. Meubelrecycling ondersteund de reis naar het Nieuwe Werken. Het nieuwe werken is één van de oplossingen om duuzamer en milieuvriendelijker te werken.  Minder reisbewegingen en efficienter ruimtegebruik zijn de belangrijkste redenen hiervoor.



HNW wordt FLOW

Een vreselijk onduidelijke term, dat Nieuwe Werken. En ook zo ouderwets. Daar moest hoognodig verandering in komen. Annelies Meijers, projectleider van de werkgroep Kennisplein HvA, pleit dan ook voor een nieuwe term: FLOW. Flexibel Leren Ontmoeten Werken. Naar eigen zeggen begrijpen mensen dat meteen.

Het is zo’n vreselijk containerbegrip geworden. Iedereen heeft er wel een idee bij en tegelijkertijd weet niemand wat het nu precies inhoudt. Wanneer is Het Nieuwe Werken nu eens oud? Wij noemen het liever FLOW.’

 
Verhagen opent de week van het Nieuwe Werken

Maandag 7 november 2011 om 7.30 uur opent Minister Verhagen de Week van Het Nieuwe Werken met een tweet. Meteen daarna opent Lodewijk de Waal, voorzitter Platform Slim Werken Slim Reizen, het Hoofdkwartier Het Nieuwe Werken Hoofdkwartier in Utrecht en wordt een onderzoeksrapport over de economische baten van Het Nieuwe Werken gepresenteerd. De Week van Het Nieuwe Werken loopt van 7 tot en met 13 november en wordt georganiseerd door een coalitie van bedrijven, vakbonden, overheid en initiatiefnemers Natuur & Milieu en Platform Slim Werken Slim Reizen. Deze week al worden mensen op de campagne geattendeerd door radiospotjes, banners en advertenties.

 
Subsidie voor het nieuwe werken
 
Weinig animo voor Het Nieuwe Werken onder jongeren
Uit onderzoek van Studentalent onder 1800 HBO- en WO-studenten en starters, is gebleken dat onder deze (aankomende) starters weinig animo bestaat voor Het Nieuwe Werken.

Daar waar bedrijven sturen op Het Nieuwe Werken, blijken studenten en starters een traditionele werkomgeving te verkiezen. Zij hechten weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Jong hoogopgeleid talent vindt vooral sfeer, leuke collega's, opleiding en ontwikkeling belangrijke voorwaarden bij de keuze van een baan.

The war on talent en Het Nieuwe Werken
Met de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt, lijkt een nieuwe ‘war on talent’ onafwendbaar. Een aantrekkelijk werkgeversimago speelt daarom een steeds belangrijkere rol en Het Nieuwe Werken is daar een belangrijk onderdeel van. Tenminste, voor het ervaren talent, want het talent dat zich nog moet bewijzen zullen werkgevers  niet binnenhalen door de bricks en bytes van Het Nieuwe Werken in te zetten. Starters op de arbeidsmarkt hechten namelijk weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Wat starters wél belangrijk vinden is de sfeer binnen het bedrijf en collega’s om direct contact mee te hebben en van te leren.

Organisaties die zich nu al bezighouden met het aanspreken en werven van starters behalen een concurrentievoordeel, volgens algemeen directeur Studentalent Angelique Steen. 'Een aantrekkelijk werkgever zijn maakt het verschil. In de strijd om aanstormend talent is het voor bedrijven dus belangrijk deze groep te leren kennen en te weten wat hun wensen zijn ten aanzien van werk.'

Recruitmentsites en solliciteren
Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, doen zij dit veelal online. In de werving is een recruitmentsite een belangrijk middel om met de doelgroep te communiceren. Opvallend hierbij is dat studenten en starters nauwelijks waarde hechten aan foto’s en filmpjes (8%) op de site van de potentiële werkgever. Deze vertegenwoordigen volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel belangrijk vinden ze de missie en visie van een organisatie en de openstaande vacatures. Daarnaast is de grootste afknapper op de site van een mogelijke werkgever het ontbreken van contactgegevens (37%).

In het reageren op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook weer traditioneel, het overgrote deel (78%) verkiest een mail met cv boven het invullen van een webformulier of solliciteren met hun profiel op LinkedIn. Bij de oriëntatie op mogelijke werkgevers wordt massaal gebruik gemaakt van Google (92%). Het zorgvuldig opgebouwde merk/bedrijf wordt dus gecheckt en fijntjes afgewogen op de zoekmachine.

Social media
Ook bij het actief inzetten van social media moeten bedrijven sterk rekening houden met de kritische blik van studenten en starters. Zij worden immers lid van een bedrijfsnetwerk, omdat zij dat bedrijf 'gewoon leuk' vinden (57%). Social media worden door de doelgroep met name gebruikt voor het onderhouden van contact met vrienden, (laten) zien wat er zich afspeelt en uploaden van foto’s en filmpjes, waarbij Facebook met 80% verreweg het meest populair is onder studenten en starters. Openstaande vacatures zijn slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te volgen.

Ondernemingszin schaars
Studenten en starters staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (6%) te beginnen, want ze willen graag eerst ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een internationaal of commercieel bedrijf. Zij willen eerst nog leren en ontdekken hoe het werkende leven is, waarbij learning on the job belangrijker wordt gevonden dan een traineeship.

Bron: Studentalent

 
Halleluja, Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken (HNW) kent een groeiende en soms wat devote groep aanhangers. Juist dit enthousiasme brengt risico’s met zich mee.

 

Het onderwerp leeft. ‘Pas op met Het Nieuwe Werken’ was vorig jaar de best gelezen column op Gemeente.nu. Ook tijdens de jaarlijkse Dag van de Ambtenaar 2.0 ging het vaak over deze manier van werken. The Seven-Day Weekend werd een bestseller. De titel verklaart mogelijk een deel van het succes. HNW belooft efficiëntere organisaties, maar vooral ook dat je meer plezier in je werk kunt hebben. 

Eerst het boek. De schrijver, Ricardo Semler, brengt zijn theorie al jaren in de praktijk bij zijn Braziliaanse bedrijf Semco. Een voorbeeld: het is bij Semco mogelijk elke week één dag minder te werken, om dit na je pensioen te compenseren door een dag in de week aan de slag te blijven. Een andere greep uit zijn vaak nog onconventionele kijk op de zaak:

  • Werknemers bepalen hun eigen werktijden
  • Vergaderingen zijn vrijwillig
  • Werknemers kiezen hun eigen leidinggevenden

Dit klinkt waarschijnlijk goed. Steeds meer leidinggevenden en medewerkers gaan van start met Het Nieuwe Werken, of in ieder geval iets wat daarop lijkt. Maar HNW is niet heilig. Fouten zijn mogelijk. Conform de gedachte dat je kennis moet delen, biedt een LinkedIn groep over het onderwerp een handige lijst met aandachtspunten en vragen.

Top 10

1. Wat is het doel?

- Wek sowieso niet al te hoge verwachtingen als de invoering van HNW eigenlijk gaat om een kostenbesparing op huisvestingskosten.

2. Kies voor de integrale aanpak.

- Het gaat dus niet alleen om smartphones en flexibele werkplekken, bijvoorbeeld. Het gedrag van mensen is bepalend voor het succes.

3. Doe niet alles tegelijk.

- Werk stap voor stap.

4. Combineer de middelen met de ambities van werknemers.

- Houd dus ook rekening met de verschillen tussen mensen.

5. Geef medewerkers de tijd om te wennen.

6. Kies ook duidelijk voor 'het nieuwe leidinggeven'.

- Laat deze leiders het goede voorbeeld geven en vooral vertellen wat de voordelen zijn van de nieuwe manier van werken.

7. Is er genoeg budget vrijgemaakt om de invoering tot een succes te maken?

- Dit lijkt een logisch punt, maar het wordt vaak nagelaten.

8. Wees duidelijk over de prestaties die worden verwacht.

- Aanwezigheid is niet belangrijk, maar het werk moet wel gedaan worden.

9. Richt je als leidinggevende op de enthousiaste medewerkers.

- Laat je niet afleiden door somberaars.

10. Zorg voor voldoende werkplekken en een goede akoestiek.

- Jazeker, de werkomgeving blijft van belang.

Voor deze lijst is dank verschuldigd aan directeur Merel Wams van All In Content, en lid van de groep op LinkedIn. Een blauwdruk is het niet, deze lijst, wat ook blijkt uit de reacties op de nog lopende discussie.

Andere omgeving

“Het merendeel van de genoemde punten op de lijst heeft te maken met het standpunt dat Het Nieuwe Werken een doel is”, schrijft Daniëlla van Maldegem bijvoorbeeld.

“HNW kun je niet invoeren: je kunt management en medewerkers alleen bewust maken van het feit dat de organisatie in een heel andere omgeving werkzaam is. Je moet de bestaande groep medewerkers informeren door te communiceren en te laten beleven, maar ik denk dat de generatie die dit jaar van school komt, de nodige cultuurverandering allang geadopteerd heeft.”

Dit past aardig aan bij de zo goed gelezen column van Hans Doorenspleet. “Durf eens met elkaar te dromen: management en medewerkers”, adviseert hij. “Over hoe je zo goed mogelijk zou kunnen functioneren. Over wat het betekent als je beseft dat iedere medewerker belangrijk is voor je bedrijf.” Dromen dus, en denken, maar vooral ook doen.

 
<< Begin < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL